sabar…ikhlas…di jalanNya

Tuhan…

Di saat aku dalam keraguan..

Aku memohon kepadaMu..

Tunjukkanlah apa yang ku pilih ini benar..

bukan kerna tidak percayakan Mu..

tetapi agar hatiku lebih tenang..

Di saat aku menunggu….

Bilakah?! akan tiba petunjukMu kepadaku..

Tunjukkanlah!! jalan yang ku pilih ini benar..

Tapi..

aku gelisah..penuh keraguan…

jauh di benak hatiku…

Kenapa?!!Kenapakah engkau memilihku ke jalan ini?!!

Sungguh tidak layak bagi diriku untuk mempertikaikan takdirMu..

Tuhan…

Bila ku hadapkan diriku padaMu..ku temukan dahiku ke lantaiMu..

Ku pohon agar hatiku tenang..

Sungguh aku merasakan berat akan ujianMu..

Bangun! Bangunlah!!

Aku masih dalam mimpiku…dunia yang indah..

Tika Yusuf diuji olehMu..

Dia dipenjarakan kerna fitnah..

Tapi Yusuf tahu,

bahawa jika memang kehidupan penjara itu lebih bererti daripada dunia luar..

Maka lebih dipilihnya tinggal dipenjara ..

asalkan dirinya dekat denganMu..

Tanpa kusedar..rupa-rupanya..

Tuhan sedang berbicara dengan ku..

Tuhan sedang mentarbiyahku..

tentang sabar dan ikhlas di JalanNya…

3 thoughts on “sabar…ikhlas…di jalanNya

  1. sayunya.. ukhti, dunia itu ilusi.. akhirat kekal nan abadi. mudah kan ungkapan itu? tapi untuk mengimaninya, mashaAllah. Ask Allah for His Guidance, as He’s the one and only that can guide you, ask Him, inshaAllahiTa’ala He’ll lead you..

Mari berinteraksi di sini. Setiap patah kata dihargai.

