Pemakanan

Assalamualaikum kakak-kakak dan adik-adik…. Sinonim tak tajuk di atas tu dengan diri kita? Mestilah kan… Setiap hari kita makan kan… Jom, kakak-kakak dan adik-adik kita renungkan sebentar ayat-ayat Al-Quran di bawah ini.

“Wahai manusia! Makanlah dari (makanan) yang HALAL dan BAIK yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah- langkah syaitan. Sungguh, syaitan itu musuh yang nyata bagimu. “(2:168)

“Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari rezeki yang BAIK yang Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada ALLAH, jika kamu menyembah kepadaNYA.”(2:172)

“Maka makanlah yang HALAL lagi BAIK dari rezeki yang telah diberikan ALLAH kepadamu; dan syukurilah nikmat ALLAH, jika kamu hanya menyembah kepadaNYA.”(16:114)

Ha, kalau kita lihat pada ayat-ayat ini,ALLAH dah suruh kita makan yang HALAL,lagi BAIK. Maksudnya,  bukan sekadar HALAL sahaja, tapi dalam makanan yang HALAL itu sendiri, kita makan makanan yang terBAIK yang tidak memudaratkan tubuh badan yang telah dikurniakan ALLAH… Sebagai contohnya la kan:

  1. Makanan yang boleh mencerdaskan dan menguatkan akal kita sebagai seorang muslim dan pelajar untuk berjuang dan berjihad ke jalanNYA.
  2. Makanan yang menguatkan fizikal supaya kita dapat beribadah dengan sempurna kepada ALLAH.

Jadi, untuk mendapatkan akal dan fizikal yang sihat lagi cerdas, jom sama-sama kita amalkan pemakanan yang sihat. Di sini ingin saya kongsikan sedikit sunnah-sunnah yang diamalkan oleh Nabi Muhammad S.A.W.

Sarapan Pagi

  • Rasulullah S.A.W menasihatkan, “minumlah madu”.
  • Senang saja nak sediakannya, beli madu yang asli, dan ambillah madu dengan menggunakan sudu plastik atau kayu (bukan sudu besi),dan larutkannya ke dalam air panas, dan tuangkan air sejuk. Sedia untuk diminum!

Kelebihannya:

  1. Mengaktifkan semula sistem penghadaman selama beberapa jam yang kita tidak makan(tidur) dari mulut hinggalah ke usus.
  2. Memberi tenaga yang mencukupi untuk melakukan aktiviti harian dengan membekalkan tubuh kita dengan garam, mineral dan vitamin.
  3. Mencantikkan kulit.(khasiat madu sebenarnya sangat luas)



  • Rasulullah pernah bersabda, “Barang siapa yang memulakan harinya dengan 7 biji kurma,nescaya tidak akan menderita sihir dan buatan orang”.
  • Ha, senang saja nak sediakannya,beli lah susu, dan campurkan 7 biji kurma(yang dah dibuang bijinya),kacau dengan rata,siap untuk diminum! (kurma ada dijual di baticrom tau)


Kelebihannya:

  1. Susu mengandungi mineral dan vitamin yang sama dengan buah-buahan.
  2. Kurma membantu organ hati membuang toksik di dalam badan dengan agen anti-toksiknya.


MasyaALLAH…betapa sayangnya ALLAH kepada kita dengan mengurniakan nikmat-nikmat sebegini kepada kita…

Makan tengah hari

  • Rasulullah S.A.W. pernah bersabda, “gunakanlah minyak zaitun dalam masakanmu dan dalam mengurut, sesungguhnya ia adalah pohon yang diberkati”.
  • Makanan yang berasaskan gandum dan kabohidrat sangat digalakkan,dan lauk pauk bolehlah dimasakkan dengan minyak zaitun. Tapi ingat, jangan makan berlebihan, pasti mengantuk dan malas untuk membuat kerja@ibadah nanti!(pesanan untuk diri sendiri dan semua)

Kelebihan minyak zaitun:

  1. Membantu membuang lemak di dalam badan.
  2. Membantu menghindarkan kanser kulit dan tulang.
  3. Melarutkan kolesterol di dalam badan.
  4. Membantu menguatkan daya ingatan.


  • Rasulullah S.A.W juga pernah bersabda, “buah yang berasal dari syurga adalah buah tin/buah ara”.
  • Amalkanlah memakan buah tin yang kering ataupun yang segar.
  • Selain itu, Rasulullah juga pernah bersabda, “ALLAH memberkati cuka kerana ia merupakan sebahagian dari pemakanan para nabi”.

Kelebihan cuka:

  1. Membantu membuang lemak yang merbahaya kepada tubuh badan dengan menukarkan lemak merbahaya itu kepada element yang baik yang digunakan dalam tubuh badan.

Makan malam

  • Rasulullah bersabda lagi, “barangsiapa yang meninggalkan makan malam, nescaya ia akan melemahkan tubuh badannya”.
  • Untuk makan malam, makanlah seadanya. Sunnah Nabi kita sekurang-kurangnya baginda memakan sekeping roti dan susu.
  • Makan malam ini dapat usus besar di dalam badan menghadamkan makanan dan seterusnya badan dapat menyerap vitamin daripada proses penghadaman itu.

Mudah-mudahan dengan kita menjaga pemakanan kita, kita dapat menjadi individu muslim yang lebih kuat dan cerdas lantas dapat membentuk masyarakat muslim yang lebih berkualiti. Wallahualam.

ALLAH itu BAIK, dan tidak menerima melainkan yang BAIK sahaja.


6 thoughts on “Pemakanan

  1. Jazakillah Cik Deena atas perkongsian ni..🙂

    Semangat ana rasa untuk jaga pemakanan..yosh!

    p/s: kawan2, nak tau tak.. kat Jepun ni pun ada buah tin tau.. Nama dalam nihonggo nya ICHIJIKU

  2. Barakillah cucutokjanggut..
    jom2 sama2 menjaga pemakanan🙂
    aah,jazakillah atas perkongsian buah tin a.k.a ichijiku, boley la borong buah tin ni kat supa terdekat anda ye ;P

  3. ooooooooooooooooooooooooooooooooo
    baru saye tau buah tu ialah buah tinnnnnnnnn
    ingtkn buah ape nth.dh try dh tny senpai tp die xtau.
    terlupe nk cek di intrnet…alhamduillah bace artikel ni hehehe
    jazakillah…nnt nk g beli hehehe

  4. misoshiru2312
    wslam wbt…iie2,wayyaki…yang baik dtng drNYA,yang buruk dari saye…hehehe

    banukoup
    alhamdulillah dah tau ye..hehe,wayyaki~ yosh2,mari jaga pemakanan. (^_^)

Mari berinteraksi di sini. Setiap patah kata dihargai.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s