check-list

بسم الله الرحمن الرحيم

-ke mana DESTINASI kita selepas ini?-

Perkataan “check-list” ini pasti sinonim dengan kehidupan seharian kita sebagai seorang pelajar  kan? Tambahan lagi bagi yang “pelupa” seperti kakRoSe sendiri. Setiap hari kakRoSe akan pastikan planner yang tertulis check-list perkara-perkara yang harus dilakukan dimasukkan terlebih dahulu ke dalam bagpack sebelum ke sekolah. Sekiranya kakRoSe perlu menempuhi perjalanan yang agak jauh untuk sampai ke destinasinya, semakin panjanglah check-list. Semuanya untuk memastikan setiap perjalanan berjalan dengan lancar.

KakRoSe teringin nak berkongsi check-list yang satu ini dengan SEMUA. Check-list ini insyaAllah boleh kita gunakan sebagai garis panduan untuk bekalan kita ke satu destinasi yang bakal kita semua tujui satu hari nanti . Destinasi ni PASTI tau! Ticket FREE! CUMA, kita harus sediakan bekalan sendiri untuk menentukan samada kita akan dapat layanan FIRST CLASS atau sebaliknya. Sudah tentu KITA SEMUA mahukan layanan FIRST CLASS bukan? Jom kita tengok checklist ni bersama-sama~

“Adapun hamba-hamba Tuhan Yang Maha Pengasih itu adalah orang-orang yang berjalan di bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang bodoh menyapa mereka (dengan kata-kata yang menghina) mereka mengucapkan, “Salam”, dan orang-orang yang menghabiskan waktu malam untuk beribadah kepada Tuhan mereka dengan bersujud dan berdiri. Dan orang-orang yang berkata, “Ya Tuhan kami, jauhkanlah azab Jahannam dari kami, kerana sesungguhnya azabnya itu membuat kebinasaan yang kekal,” sungguh Jahannam itu seburuk-buruk tempat menetap dan tempat kediaman. Dan (termasuk hamba-hamba Tuhan Yang Maha Pengasih) orang-orang yang apabila menginfakkan (harta), mereka tidak berlebihan, dan tidak (pula) kikir di antara keduanya secara wajar, dan orang-orang yang tidak mempersekutukan Allah dengan sembahan lain dan tidak membunuh orang yang diharamkan Allah kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina; dan barangsiapa melakukan demikian itu, nescaya dia mendapat hukuman yang berat, (yakni) akan dilipatgandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina, kecuali orang-orang yang bertaubat dan beriman dan mengerjakan kebajikan; maka kejahatan mereka digantikan Allah dengan kebaikan. Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. Dan barang siapa bertaubat dan mengerjakan kebajikan, maka sesungguhnya dia bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya. Dan orang-orang yang tidak memberikan kesaksian palsu, dan apabila mereka bertemu dengan (orang-orang) yang mengerjakan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah, mereka berlalu dengan menjaga kehormatan dirinya, dan orang-orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat Tuhan mereka, mereka tidak bersikap sebagai orang-orang yang tuli dan buta, dan orang-orang yang berkata, “Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa.” Mereka itu akan diberi balasan dengan tempat yang tinggi (dalam syurga) atas kesabaran mereka, dan di sana mereka akan disambut dengan penghormatan dan salam, mereka kekal di dalamnya. Syurga itu sebaik-baik tempat menetap dan tempat kediaman.”

(Al-Furqan 63~76)

Sebenarnya check-list ini adalah garis panduan bagaimana untuk kita menjadi hamba kepada Allah S.W.T. Ayat ini menerangkan sifat-sifat manusia yang layak menjadi hamba kepada-Nya.  Hurm, rasanya dalam mana-mana pertandingan yang kakRoSe sertai sebelum ini pun tak pernah diberikan garis panduan terperinci tentang ciri-ciri pemarkahan untuk memenangi hadiah oleh pihak penganjur. Kalau ada sekalipun, sekali imbas sahaja. Ganjaran hadiahnya pun terhad kepada beberapa peserta sahaja.

Baiknya Allah, Sayangnya Allah pada kita kan? Sudah dijanjikan ganjaran yang sangat lumayan~ diberikan lagi garis panduan yang sangat terperinci.. Ayuh!! tunggu apa lagi!! Ticket untuk ke sana sudah “ditaja”..  Grab The Deal YOK!

Bak kata opah Upin dan Ipin.. ” Siapa rajin BUAT, banyak pahala dia!”… Moga kita tergolong dalam golongan yang disambut dengan penghormatan dan salam serta kekal di dalam syurgaNya.. InsyaAllah..

Jom senaraikan checklist (highlight warna biru) dalam ayat al-quran di atas..^_^

4 thoughts on “check-list

  1. jazakillah kakrose untuk checklist yang sangat2 penting ni tapi selalu ana lalaikan *blush2*

    insyaALLAH lepas ni ana akan cuba mantapkan lagi checklist ini❤❤❤

    grab the deal yok! (^_^)

  2. jazakillah untuk perkongsian…bes ayat quran ni..awat xpasan dr dlu ek..byk input yg ALLAH bg..
    memang untuk org yg berfikir je kan quran ni…masha ALLAH

  3. jazakillah kakrose…
    btl,xperasan pn ayt ni byk by input.masyaAllah~~~~

    semoga sama2 kita berusaha memantapkn lg checklist kita:)

    best la post kakrose:D

Mari berinteraksi di sini. Setiap patah kata dihargai.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s