Kematian

Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan); maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun dan tidak dapat pula mereka didahulukan. (Al-Araf:34)

Di suatu petang…

Miss beauty : Salam.You tengah watpe?

Gungun :  Takde watpe pun.Tengah tengok berita utama ni.
Eh,you tau tak pasal kes bas sani ekpress accident tu?

Miss beauty :  Eh,bila?Tak tau pun.Dah lama I tak tengok berita la..huhu

Gungun :  Semalam…teruk gak la.10 orang maut.Takut sangat tengok.
Pastu teringat kat abang I,nasib baik tak naik bas malam tu.

Miss beauty : Emm,tapikan,mati kan boleh  di mana2 je.

——————————–Perbualan tamat—————————————-——

Bila teringatkan kembali perbualan gungun dengan seorang sahabat gungun ini,mesti gungun teringat ayatnya yang terakhir tu.

“Mati kan boleh di mana-mana.”

Ya,memang mati boleh berlaku dimana-mana pun. Dan bila-bila sahaja. DIA tidak akan kirim sms pemberitahuan pada kita bila tarikh kematian kita. Indahnya kalau ramai yang sedar tentang tu. Mati boleh dimana-mana dan bila-bila pun.Pasti ramai yang sentiasa bersedia untuk menghadapi saat itu kan. Pasti ramai yang sentiasa bertemankan al-QURAN. Pasti ramai yang sentiasa bermuhasabah diri.

Kematian..sudah cukupkah bekalan kita untuk menghadapi saat itu?

Sudah terlaksana kah  dua tanggungjawab besar kita?

Mampukah kita mengatasi hujah ALLAH di akhirat nanti?

Tepuk dada,tanya iman..

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi . Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya. (Al-baqarah:30)

Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. (Az-Zariyat:56)

Rasul-rasul (yang Kami telah utuskan itu semuanya) pembawa khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman) dan pembawa amaran (kepada orang-orang yang kafir dan yang berbuat maksiat), supaya tidak ada bagi manusia sesuatu hujah (atau sebarang alasan untuk berdalih pada hari kiamat kelak) terhadap Allah sesudah mengutuskan Rasul-rasul itu dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (An-nisa:165)

One thought on “Kematian

Mari berinteraksi di sini. Setiap patah kata dihargai.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s