Jenis-jenis JIWA

Jiwa. Apa itu jiwa? Kenalkah jiwa empunya jiwa? Sedarkan apa yang jiwa inginkan?

Dalam al-Quran, Allah menyebut ada 3 jenis jiwa.
Pertama, jiwa ammaratun bis-su’, iaitu membawa maksud jiwa yang selalu mengajak kearah kejahatan.

” Dan aku tidak membebaskan diriku [dari kesalahan], karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Yusuf;53)

Jiwa jenis ini sentiasa mengajak empunya jiwa dan mereka sekeliling mencari kemaksiatan.

Jenis kedua, jiwa lawwamah yang beerti jiwa yang suka mencela. Tetapi mereka yang mempunyai jiwa jenis ini amat bertuah. Kenapa?

“Aku bersumpah dengan hari kiamat. Dan aku bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali (dirinya sendiri).” (al-Qiyaamah;1-2)

Pemilik jiwa jenis ini sentiasa kan menyesal apabila melakukan perbuatan yang melanggar  perintah-perintah Allah. Dalam ayat di atas, Allah mengaitkan hari kiamat dengan jiwa lawwamah, kerana mereka yang memilik jiwa jenis ini, sentiasa dalam keadaan berhati-hati agar mampu menghadapi hari kiamat dalam keadaan bahagia.

Jenis ketiga,jiwa muthmainnah. Jiwa muthmainnah bermaksud, jiwa yang tenang. Jiwa jenis ini asas kepada keimanan dan cahaya,jiwa yang mulia lagi dicintai Allah swt. Pemilik jiwa ini sentiasa khusyu’, bertawakkal kepada Allah swt, yakin pada-Nya, mencintai dan merindui Allah swt.

“Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diridhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jama’ah hamba-hamba-Ku, dan masuklah ke dalam surga-Ku. “(Al-fajr; 27-30)

“(iaitu)orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram.” (Ar-Rad;28)

Jadi, jenis yang manakah jiwa yang kita miliki sekarang. Beruntunglah andai jiwa jenis kedua dan ketiga mampu kita milik, dan beristighfar lah andai jiwa jenis pertama yang sedang memenuhi ruhi.

Allahualam.

Sumber; Buku Sebening Mata Air



Mari berinteraksi di sini. Setiap patah kata dihargai.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s