Kebiasaan

Bismillahirrahmanirrahiim,

Semalam saya berjalan pulang usai selesai urusan sosialisasi dengan kouhai-kouhai saya.
Pulang pada hari semakin menjengah senja, dengan langkah yang diperlahan secara sengaja.

Jalan yang saya redahi selama 3 tahun ini, membawa saya berfikir sesuatu perkara.

Tentang kebiasaan.

Dalam kehidupan seseorang manusia itu, saya kira terlalu banyak hal yang menjadi kebiasaan.
Kadang-kadang perkara yang kita suka itu pun akan menjadi tidak seronok jika ianya sudah menjadi kebiasaan.

Sama seperti habit yang buruk.
Sekali mungkin, pelik. Namun, bahasa badan kita akan menerimanya dengan hati terbuka jika sudah berulang kali dilakukan.

Atas alasan, kebiasaan.

Hati saya sedang berfilosofi.
Kebiasaan itu tidak sepatutnya ada dalam hidup manusia.

Bila sesuatu perkara yang kita lakukan itu menjadi kebiasaan, bermakna ianya akan menjadi rutin.

Bila sesuatu perkara menjadi kebiasaan, ianya akan dilakukan dengan tidak sengaja atau tanpa sedar.

Bila sesuatu perkara dilakukan secara tanpa sedar, di mana letak niatnya?
Bila tiada niat, bolehkah sesuatu itu di nobatkan sebagai ibadah?
Bila sesuatu perkara itu tidak diambil kira sebagai ibadah, jadinya apa??

Lalu si rafiqah saya yang seorang ini bertanya;
” Habis tu, nak basuh pinggan pun kena niat dulu la? Sebelum nak basuh tu kena tahu kenapa mahu basuh, pasang niat dan sebagainya…”

Mungkin pada kita ianya sangat remeh. Tetapi saya rasa, betapa banyak masa dalam usia saya ini hanyalah dipenuhi dengan perkara kebiasaan. Cuba kita bayangkan seseorang yang ingin melakukan sesuatu itu, ambil masa beberapa saat dan berniat dan berfikir sesuatu tentang apa yang akan ataupun sedang dia lakukan. Tidak kelihatan seka-seka dan pastinya kelihatan tenang dan cool..!

Lalu timbullah dalam kepala saya, perkataan 青春のうちに (seishun no uchini)
Maksudnya, “sementara masih muda belia”

Disebabkan dalam kehidupan kita dipenuhi dengan perkara-perkara kebiasaan, hingga kita terlepas dan mungkin tidak keterlaluan untuk saya katakan yang kita sedang menzalimi diri.
Tenggelam dalam kebiasaan, hingga kita tidak memikirkan apa keistimewaan yang ada pada diri kita, potensi yang boleh digilap, dan sebagainya.

Jangan tipu jika saya katakan kita pun tidak sedar dan tidak pernah bertanya kepada diri untuk apa kita belajar selama ini?
Belajar kerana semua orang perlu belajar, dan mungkin sekadar melepaskan tanggungjawab selepas mendapat habuan biasiswa setiap bulan.

Tapi kita tahu tak, belajar itu untuk memanfaatkannya?
Jika tidak meniatkan untuk memanfaatkan dan ilmu yang kita pelajari itu tidak mampu memberi manfaat kepada kita, saya berani katakan ..

” Sila berhenti belajar! ”

Tetapi bukan untuk tutup buku, bungkus barang dan pulang ke kampung.
Tetapi , berhenti sebentar dan fikir kenapa, kenapa, dan kenapa.

Kerana belajar itu bukan kebiasaan!

Dan semua perkara lain pada manusia ini seharusnya tidak menjadi kebiasaan.

Kerana manusia ini fitrahnya berubah.
Sedangkan rambut dan kuku pun akan semakin memanjang.
Usia akan semakin meningkat.

Namun tegakah kita membiarkan kita tenggelam dalam kebiasaan?

Simptom yang mungkin semua orang maklum.
Petanda jelas jika kita berada dalam kebiasaan adalah …

bosan.

Ayuh, mari kembali koreksi diri dan tidak menjadikan sesuatu dalam hidup kita sebagai sesuatu kebiasaan.!

Walaupun hanya sekadar mencuci pinggan!

Glosari:

kouhai: junior
seka-seka: tergesa-gesa.
si rafiqah: teman (perempuan)

What we can do to help ?

In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful.

Assalamualaikum 🙂

Palestine. Even as i type that i can’t feel at peace. Palestinians in the occupied territories suffer a nightmare existence, with starvation-level economic conditions and daily military repression at the hands of the Israeli army including regular killings and assassinations. The suffering and oppression they have to go through. Our dear sisters and brothers in Islam. Politicians have failed to bring peace in the region for decades.We can’t grab guns to fight with them. We can’t build shields to protect them. We can’t join them even if we wanted to.

But let’s not focus on what we can’t do. Because there is something we can do. Which is.. consumer boycott! That’s right. This is the power of the people!

Ok.. so to some maybe Boycott seems like a small effort but there are 2.2 billion muslims in this world. Can you imagine how big of an economic pressure we could give if we all did this ‘small’ effort?

Boycott is a tool that people around the world can use to disengage from all aspects of Israel in order to send a clear message that we do not agree with Israel’s policies against the Palestinians and to highlight its breaches of international law. Boycott is not simply about economic pressure. Boycott helps raise awareness and changes people’s opinions. –source

Ok, so i did some research and the list of companies that support Israel is quite long, so i’ve narrowed it down to the ‘main contributors’ of these evil people.

Coca Cola

I’ve heard coca-cola is evil for a long time already. But i was shocked when i found out how evil they actually were. Muhtar Kent, the Chairman of the Board and Chief Executive Officer of The Coca-Cola Company, in his  speech talked of “Our vision of sustainability at Coca-Cola is a world where all people have access to safe water.. where our communities and our neighbors are prosperous..” He made the speech just a few miles from  Gaza where Palestinians are denied fair access to water as 90-95% of the water in Gaza is contaminated and unfit for human consumption. Coca Cola CEO never once mentioned Gaza – as if it never existed, “There is no such thing as Palestinian people… It is not as if we came and threw them out and took their country. They didn’t exist.”
It’s also no mistake to say coca-cola is guilty for directly harming Palestinians as they took part in lobbying of the Senate to reject of the UN call for “immediate ceasefire” and even endorsed the continuation of the Israel military assault on Gaza.

They’re so evil it makes me mad! >_< ‘
Additional note: In Japan, the best selling soft drink is not cola, as tea and coffee are more popular. As such, the Coca-Cola Company’s best selling brand here is not Coca-Cola, but Georgia. But if you look closely, there is ‘the Coca-cola company’ written on the bottles/cans.

McDonald’s

McDonald’s chairman and CEO Jack M. Greenberg is an honorary director of the American-Israel Chamber of Commerce and Industry, Inc., of Metropolitan Chicago. According to the Chicago Jewish Community Online (website of the Jewish United Fund of Metropolitan Chicago), McDonald’s is a major corporate partner of the Jewish United Fund and Jewish Federation. Through its Israel Commission, the Jewish United Fund “works to maintain American military, economic and diplomatic support for Israel; monitors and, when necessary, responds to media coverage of Israel.” In the Jewish United Funds outreach program they pay for Christian leaders and American high school kids to visit Israel and be fed zionist lies.

Starbucks

Howard Shultz, the chairman of Starbucks is an active zionist. Whilst the Israeli army was slaughtering Palestinians in Jenin, Nabulus and Bethlehem he made a provocative speech blaming the Palestinians of terrorism, suggesting the intifada was a manifestation of anti- Semitism, and asked people to unite behind Israel.

Starbucks also fully supports Bush’s war of terror and has opened a Starbucks in Afghanistan for the US invaders to help in the occupation of Afghanistan. Starbucks sponsors “bowl 4 israel”, where the money raised- some $50,000 was to be distributed to families of “Israeli terror victims” by the Israel Emergency Solidarity Fund (OneFamily). Innocent enough you may think, but you’d be wrong – apparently their definition of “terror victim” includes israeli soldiers who were killed whilst they were butchering Palestinian women and children during the Jenin massacre (April 2002).
Starbucks still continues to support Israel by sponsoring fund raisers for Israel.

This is just some of the information i was able to gather. I’m not an avid researcher nor do i have any proof. In fact, most of the stuff i posted is from here (read this website, it’s good information. and they update) People can argue all they want to defend their ‘favorite beverage’ or ‘favorite fast food outlet’ but my honest opinion… you won’t die without all those things. But buying those things does cause the death of other people.

“Each riyal, dirham …etc. used to buy their goods eventually becomes bullets to be fired at the hearts of brothers and children in Palestine. For this reason, it is an obligation not to help them (the enemies of Islam) by buying their goods. To buy their goods is to support tyranny, oppression and aggression.” -Shaykh Yusuf Al Qaradawi

So let’s unite! As Allah Almighty says: Verily, this Brotherhood of yours is a single Brotherhood and I am your Lord and Cherisher: therefore serve Me (and no other). (Qur’an, 21:92).

P.S: don’t worry about it ‘having an impact’ or not. It’s the least we can do but also a worthy effort which will be counted, insyaAllah. And Allah considers the effort more than the result. And I would to share a story about this cutee lil bird !

Saudara Baginda SAW

Bismillahirrahmanirrahim…
Allahumma  faghfirli 3x
Ashhadu ala ila ha ilallah, muhammadar rasulullah.

Assalamualaikum wbt. Sihat semua? Alhamdulillah, semoga dalam peliharaan Allah SWT sentiasa. Hari ni nak share~

Kita dan Muhammad SAW…

Kita memang bukan sahabat baginda yang hidup bersama dengannya. Namun kitalah saudara (ikhwan) yang baginda rindui… Andai Anas bin Malik bercita-cita untuk menemui baginda dan mengatakan “aku lah pembantu kecil (unais) mu”, maka dambakanlah untuk bertemu baginda SAW dan katakan sesuatu padanya.

Andai saja baginda tetap berpeluk tubuh selepas menerima wahyu, tanpa mengeluarkan peluh dan darah, lalu perjuangan cinta suci ini tidak disambung oleh para sahabat dan mereka yang seterusnya; pasti saja nikmat Islam hari ini takkan kita rasai.

Andai syurga destinasi yang kita dambakan, maka ikutilah jalan baginda dan orang yang mengikutinya. Mujahadah itu payah kerana syurga dijanjikan indah. Lihat saja jalan ditempuhi bagi mereka yang dijamin syurga.

“Katakanlah (wahai Muhammad): Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia kepada Allah dengan yakin. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah; dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.”
[Yusuf 12: 108]

“Dan demikian pula kami jadikan kamu (umat Islam) ‘umat pertengahan’ agar kamu menjadi saksi kepada atas (perbuatan) manusia, dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. …”
[al Baqarah 2:143]

Ada tugas yang harus dilakukan. Berundur sekali-kali tidak. Lambat jangan hendaknya. Wahai sahabat, yakinlah dengan jalan ini. Thabat dan istiqamah lah.

Wahai burung hijau,
bawa kami bertemu baginda.
Dia merindui kami,
dan kami juga sungguh merindui baginda SAW.

Dari kekasih untuk mu kekasih,
moga kami mendapat syafaatmu,
moga kita bertemu di syurgaNya.

Dari kekasih untuk mu kekasih,
perjuangan ini takkan sepi tersisih,
demi redha yang Maha Pengasih.

Selawat dan salam ke atas baginda,
Rasulullah SAW.

Allahualam.

let’s spread the love~

Bismillahirrahmanirrahim..

Bila bercakap perihal dakwah, ramai yang pasti akan menolak..bukan menolak untuk menerima tetapi menolak untuk memberi..kerana apa??kerana beralasan diri ini masih belum cukup sempurna..

“Aku ni bukan budak surau macam hang..nak berdakwah apenye…”

“ish aku ni ilmu tak banyak..kalau dalam solat pun bace surah2 pendek je..xkan lah nak berdakwah..”

begitulah alasan yang kadang-kala kita beri pabila diajak berdakwah..definisi sempurna kita itu sebenarnya bagaimana??kita ini hakikatnya hanya manusia yang imannya turun naik seperti pasang-surutnya air di lautan..nah,sekarang beritahu saya, pada ketika bila kita ini dianggap sempurna??suka untuk saya memetik kata-kata Akh Hilal Asyraf didalam bukunya motivasinya, Fanzuru.

“Kita bukan manusia luar biasa yang mendapat tarbiyyah terus daripada Rasulullah seperti para sahabat baginda.Kita juga bukan makhluk istimewa seperti malaikat.Kita juga bukan makhluk terpilih seperti para rasul dan anbiya.Kita hanya manusia biasa.Jadi, sampai bila baru kita boleh mengajak manusia lain kepada kebaikan?..”

walaupun kita ini ilmunya kurang, solat malamnya juga masih belum mampu beristiqamah, hafalan surahnya juga masih diperingkat awal,ianya tetap menjadi tugas kita untuk berdakwah, mengajak manusia kepada Allah..kerana hakikatnya, dalam kita berdakwah kepada orang lain,kita juga dengan sendirinya akan lebih berusaha untuk mempertingkatkan diri sendiri..tidak percaya??sila cuba ye^^

Rasulullah juga pernah bersabda:  “Sampaikan daripadaku walaupun satu ayat..”

berdakwah itu skopnya luas..bukan hanya dengan kita duduk, bercakap mengenai islam..kerana islam itu sendiri adalah cara hidup bukan??jadi, kita juga boleh berdakwah dengan cara menunjukkan sikap yang baik..hatta dengan susun selipar depann rumah sekalipun boleh dikira dakwah tau!

satu perkara yang saya pegang sehingga hari ini, dakwah itu definasinya mengajak manusia kepada Allah.Sebab apa kita ajak orang lain??sebab rasa sayang dan kita tidak mahu dia tertinggal dibelakang,bukan?kalau kita yakin bahawa Allah itu sweet, islam itu best, tarbiyyah itu osem, takkanlah kita nak simpan sorang2..kita mesti mahu orang lain juga merasa seperti apa yang kita rasa..jadi, kita kena sampaikan supaya orang lain juga merasa seperti mana yang kita rasa..

“Segerakan berbuat kebaikan, ditakuti jika kita melambat-lambatkannya, maka kita tidak akan melakukannya. Tangguhkanlah berbuat kejahatan, moga-moga jika kita menangguh-nangguhkannya, kita tidak akan melakukannya..

haaa~sekarang dah semangat nak berdakwah??let’s spread the love!!

“hidup didunia ini hanya sekali..hiduplah dengan penuh erti..”