let’s spread the love~

Bismillahirrahmanirrahim..

Bila bercakap perihal dakwah, ramai yang pasti akan menolak..bukan menolak untuk menerima tetapi menolak untuk memberi..kerana apa??kerana beralasan diri ini masih belum cukup sempurna..

“Aku ni bukan budak surau macam hang..nak berdakwah apenye…”

“ish aku ni ilmu tak banyak..kalau dalam solat pun bace surah2 pendek je..xkan lah nak berdakwah..”

begitulah alasan yang kadang-kala kita beri pabila diajak berdakwah..definisi sempurna kita itu sebenarnya bagaimana??kita ini hakikatnya hanya manusia yang imannya turun naik seperti pasang-surutnya air di lautan..nah,sekarang beritahu saya, pada ketika bila kita ini dianggap sempurna??suka untuk saya memetik kata-kata Akh Hilal Asyraf didalam bukunya motivasinya, Fanzuru.

“Kita bukan manusia luar biasa yang mendapat tarbiyyah terus daripada Rasulullah seperti para sahabat baginda.Kita juga bukan makhluk istimewa seperti malaikat.Kita juga bukan makhluk terpilih seperti para rasul dan anbiya.Kita hanya manusia biasa.Jadi, sampai bila baru kita boleh mengajak manusia lain kepada kebaikan?..”

walaupun kita ini ilmunya kurang, solat malamnya juga masih belum mampu beristiqamah, hafalan surahnya juga masih diperingkat awal,ianya tetap menjadi tugas kita untuk berdakwah, mengajak manusia kepada Allah..kerana hakikatnya, dalam kita berdakwah kepada orang lain,kita juga dengan sendirinya akan lebih berusaha untuk mempertingkatkan diri sendiri..tidak percaya??sila cuba ye^^

Rasulullah juga pernah bersabda:  “Sampaikan daripadaku walaupun satu ayat..”

berdakwah itu skopnya luas..bukan hanya dengan kita duduk, bercakap mengenai islam..kerana islam itu sendiri adalah cara hidup bukan??jadi, kita juga boleh berdakwah dengan cara menunjukkan sikap yang baik..hatta dengan susun selipar depann rumah sekalipun boleh dikira dakwah tau!

satu perkara yang saya pegang sehingga hari ini, dakwah itu definasinya mengajak manusia kepada Allah.Sebab apa kita ajak orang lain??sebab rasa sayang dan kita tidak mahu dia tertinggal dibelakang,bukan?kalau kita yakin bahawa Allah itu sweet, islam itu best, tarbiyyah itu osem, takkanlah kita nak simpan sorang2..kita mesti mahu orang lain juga merasa seperti apa yang kita rasa..jadi, kita kena sampaikan supaya orang lain juga merasa seperti mana yang kita rasa..

“Segerakan berbuat kebaikan, ditakuti jika kita melambat-lambatkannya, maka kita tidak akan melakukannya. Tangguhkanlah berbuat kejahatan, moga-moga jika kita menangguh-nangguhkannya, kita tidak akan melakukannya..

haaa~sekarang dah semangat nak berdakwah??let’s spread the love!!

“hidup didunia ini hanya sekali..hiduplah dengan penuh erti..”

Mari berinteraksi di sini. Setiap patah kata dihargai.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s