日本でムスリムの社会人として、どうする?(How to survive as a muslim syakaijin in Japan? )

Sharing from a muslim brother about his new life of being 社会人 (Syakaijin – Japanese company worker)  in Japan.

Assalamu Alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh

My dear brothers & sisters in Islam.

 

I do hope that my message finds you all in good condition of health & mood with strong iman(faith).

 

First of all, from the bottom of my heart, I would like to take this chance to congratulate those who are getting ready for the graduation ceremony tomorrow, the holiest day of the week: Jumah (Friday). I wish you nothing but the BEST of everything in both of your professional & personal life. May Allah subhana wa ta’ala continues pouring His blessings on you (all of us).

 

For those who are going to work in Japanese company, welcome to the new chapter of your life. I also would like to use this opportunity to share my experience in Japanese company  as Muslim as well as foreigner or “外国人”.

 

All the praise to our Creator who give me chance to be part of Japanese community & work with them. Last year, around this time I was so excited about becoming “shakaijin” & at the same time, I was worried about my faith & was asking myself like “will I be able to perform my prayers?” or “will I become one of those who went astray & leave my prayers by making excuses?” What if I can’t attend to weekly congregational Jumah prayer? How I’ll answer when they ask me for “Nomikai”? What I’ll do if they ask me to organize Nomikai for them? Because once I read a Hadith which is close to the meaning that Allah’s Messenger cursed ten people in connection with wine: the wine-presser, the one who has it pressed, the one who drinks it, the one who conveys it, the one to whom it is conveyed, the one who serves it, the one who sells it, the one who benefits from the price paid for it, the one who buys it, and the one for whom it is bought.

Hadith – Al-Tirmidhi #2776, Narrated Anas ibn Malik.

So the answers I had in my mind were like “I can’t pray my daily 5-time prayers, because Japanese companies doesn’t allow me to pray” or “I have to accept the attending the nomikais & organize Nomikais for them because it’s part of my job duty” or “I have to eat non-halal meat, or otherwise I cannot join to my colleagues group” and etc.

 

So I became a Shakaijin, nervousness, worries started bothering me inside… With the grace of Allah subhana wa ta’ala I had chance to talk about with HR manager regarding my condition as Muslim, alhamdulillah that I found that courage (which I couldn’t find before starting my job) to tell them that I needed to pray my daily prayers, and I don’t drink alcohol, & etc. After my conversation with them, Shaytan was telling me “They might not like you because you are different from others, because you don’t drink alcohol & etc” However, alhamdulillah that Allah  subhana wa ta’ala is so merciful that the next day they agreed for me to pray & arranged a room for me to pray in the company, started to ordering special seafood or vegetarian food when we have special events & etc., Even, I remember that once my colleagues organized a special dinner without alcohol. In some occasions they offer only soft drinks because I am among them. Once I read something like: “in life you will try to please everyone around you, and thus will usually lead to no one truly being pleased with you. Focus on pleasing, & attaining the pleasure of Allah and you will see how quickly the pleasure of those who count is attained.” Then I realized that we humans underestimate the mercy of Allah subhana wa ta’ala. If we we truly ask Him for His guidance from the bottom of our heart, he will make a way for us even though we think it’s impossible. When we dont drink, when we dont take a part in drinking parties & etc., might displease others, but Our actions are to please Allah subhana wa ta’ala who gave us this job, barakah/blessing. This is the one of the reason I wanted to share my story with all of you.

 

In addition, once you start your shakaijin life, it won’t be anymore any more student life. There will be lots of hardship, challenge in terms of cultures, working style & characters with your co-workers. Remember, you spent almost a year for your job hunting by doing your best! As say they Patience is the key to Success. So be patient & anytime you have trouble, stress, face hardship, dilemma get back to Allah by offering 2 rakats of Salah/Namaz/Prayer & ask Hid guidance & assistance.

 

We as Muslims should be a real role model to non-Muslims, Allah gave a Qur’an as a perfect guidance & our beloved Prophet (sallallahu alaihi waasalam) taught us how to be successful in this life & hereafter. Pay attention to the meaning of our Adhan (call for prayer) “…Hayya Allas Salah-Come/Hurry to the Prayer & Hayya Alal Falah-Come/Hurry to success (Rise up for Salvation). We have everything to be the most successful people in the world. Let’s try to put our leanings into practice & try to follow what Quran & Sunnah teaches us. We humans are weak, our iman/faith can be Up today but tomorrow might be down. So Salah/Namaz/Prayer is the key to keep our iman/faith stronger & lead us closer to Allah subhana wa ta’ala. We might be able to make it 100% perfect but let’s try to make it as perfect as we can. We do the action, barakah/result is from Allah  subhana wa ta’ala.

 

This is the REMINDER first for myself & then all you.

 

I would like to finish my mail with one of my favorite Hadith that the Prophet sal Allaahu alayhi wa sallam said to a man while he was advising him: Take benefit of five before five:

Your youth before your old age,

Your health before your sickness,

Your wealth before your poverty,

Your free-time before your preoccupation and Your life before your death.

[Prophet Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam – Al-Haakim,

Al-Baihaqee: Saheeh]

 

This mail & my stories are ONLY as a encouragement & reminder for you. Keep up your inspiration & remember us in your special supplication.

 

Everything which is good in this message is from my pure intention & anything which is bad is from Shaytan.

 

May Allah Bless us All & assist us in all of our endeavors & make our iman stronger. Amiin!

 

Allah knows the best.

Jazak Allah Khair for your time

 

Sincerely ,

your brother in Islam.

 

Advertisements

dressing up

In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful.

Assalamuallaikum 🙂
it’s my first time posting here, so i’m kinda nervous, hehe.
so i’ll keep my first post short and simple.

When you’re living in a foreign country it’s natural to make observations regarding their culture, behavior, appearance, and fashion.
When i first came to Japan i was mesmerized by many things, including their fashion. The cuteness. The neatness. I tried to adapt, to “fit in”. my friends found their own fashion styles. I sometimes felt left behind. Sometimes i felt the pressure to look good and got lost in the misconception that i have to look good to feel good. Although this may be partly true…
And when i go back to Malaysia it seems i have to face the same thing. These new fashion styles and trends. Would it be okay if i followed them? That fashion style looks good, but why do i get the feeling that it’s not right? What’s with all these debates that women are being exploited?

But i realized that Islam has already made clear outlines on how to be fashionable, to look good and feel good. All that fuss and worrying i felt was completely unnecessary. And this outline is what i’m gonna share with you in this post.

In Islam, there are three purposes of clothing. Protection, beautification and modesty(decency). Which purpose do you think is the main priority?

In Islam, the 1st priority is modesty also meaning to have decency. The second priority is protection, and the last is beautification.
For me the concept of modesty was hard to grasp at first, but then i realized it was simple. It meant to cover the aurat (the guidelines for this is also clear, so i won’t be repeating it here)
Covering the aurat is a form of modesty. Modesty in this contents means humility. Meaning acknowledging that Allah is in charge of our lives. We have to acknowledge that when Allah gave us the specific outlines to cover up, He knows what’s best for us. There shouldn’t be any room for doubts when it comes to His commands. He created us, He knows what’s best for us. We can go on and on about what is good for a person, but in the end who can actually confirm that it is? But what we can confirm is that Allah knows us. Allah knows best. Follow His guidelines and everything will go well, insyaAllah.
Ok, honest confession. i was inspired to write this post from this video. It’s pretty long, but watching it will be time well spent, insyaAllah.

i like listening to Nouman Ali Khan. He explains things in way that makes you think, and not just accept. If you have the time to watch one of his previous videos, he actually went through quite a journey. From a Muslim, to an atheist, then back to become a Muslim. He started studying arabic and the Quran when he was 20 years old. And now he has the Quran truly engraved in his mind and heart.

Let’s strive for that.

So much for short and simple. Thanks for reading! 🙂

Melebar tarbiyyah di Raudhah Shurakah — kini 2100pm

Raudhah Shurakah.

Pernah dengar ke?

Kami masih seperti dahulu.

Cuma tampil menambah pesona dengan perubahan waktu daripada

2030pm —> 2100pm

2 minggu sekali .

Ayuh bersama membasah jiwa di taman syurga Raudhah Shurakah.

Maklumat lanjut penuh informasi,

[klik]

— eerrr…  abaikan catatan 830pm yang tercatat di poster lama—

Ini dia poster baru wow!

Raudhah Shurakah kini tampil 2 minggu sekali, pada jam 2100pm.

.

.

.

.

.

Apabila kamu melalui (bertemu) dengan taman-taman syurga (di atas muka bumi ini), maka hendaklah kamu berhenti untuk menikmati (hasilnya). Lalu Sahabat pun bertanya: Apakah dia taman-taman Syurga tersebut? Rasulullah berkata: Majlis-majlis Ilmu.
(HR Thabrani)

Waaah teruja.

Seronoknya berganda.

Ayyyuh!

[Sambil mata bercahaya bersinar-sinar]

رَوْضَة شُرَكَة -raudhah shurakah-

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh..

Sahabat, adik-adik dan kakak-kakak di seluruh Jepun..

Setelah kita penat seharian menuntut ilmu duniawi, apa kata kita rehat-rehatkan otak dan jasad sebentar di taman perkongsian kami atau dalam bahasa arabnya, Raudhah Shurakah^_^

Hai orang-orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu: “Berlapang-lapanglah dalam majlis-majlis (majlis-majlis ilmu)”, maka lapangkanlah, niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan: “Berdirilah kamu, maka berdirilah, niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.(QS.Al-Mujaddalah:11)

Jom ramai-ramai kita hiasi taman perkongsian ini. Jadikan ia sebagai benih-benih yang akan kita bina untuk taman-taman kita di syurga kelak!

Setiap Khamis jam 8.30 malam

Hanya di RAUDHAH SHURAKAH

Yakinlah, taman santai ini pasti memberikan ketenangan hati buat jiwa-jiwa yang dahagakan perkongsian dan peringatan….

Kerna jiwa seorang muslim itu pasti rindukan peringatan yang baik yang mengingatkannya kepada Allah swt…

Add ID ini: raudhah.shurakah

Nantikan untuk diinvite ke RaudhahShurakah^^!!!


 

begitulah cinta

 

1.

bismillah.

my dear sisters,
terima kasih untuk salam mula hubungan yang menceriakan.

langkah kita baru langkah pemula.
perjalanan kita masih jauh tak terjangka.

kerna nanti dipertengahan jalan mungkin kita di uji.

akan menangis,
akan menyalahkan,
dari sini kita belajar meredhakan.

kumpulkanlah bekal gembira dan ikhlas pemulamu.
kerna ia berguna untuk masa kusut dan lelahmu

2.
bismillah.

begitulah bagi yang bercinta.
pasti akan terasa,
terluka.

tanpa khilaf,
takkan wujud maaf.

tiada apa yang sempurna,
kerna kita sebahagian yang bakal melengkapkan.

redha meredhailah,
berlapang dadalah,
bersangka baiklah.

dengan itu kepuasan kan menghampar seluasnya.

kesa lah airmatamu.
cukup untuk menjadi penguat.
kerna kita perlu segera siap.

jahiliyyah itu arusnya kuat.
Langkah demi langkah, kita mungkin akan melalui fasa-fasa ini.
Moga tidak mengalah, letakkan Allah setingginya. InsyaAllah kau akan dapati redhaNya, bukan pada yang lain.

Jom kenali Imam Nawawi

 

Ramai di kalangan kita yang mengetahui nama Imam an-Nawawi. Betapa tidak? Hadis 40 susunannya menjadi bahan utama di dalam halaqah dan usrah. Namun adakah semua kita mengenali beliau dengan sebenarnya?
Nama beliau ialah al-Hafiz Abu Zakariya Yahya bin Syaraf.
Dilahirkan pada bulan Muharam 631 hijriah di desa Nawa, sebuah kampong yang terletak di Bukit Gulan, Damsyiq. Di situlah beliau membesar dan menghafaz al-Quran.
Kembara ilmu


Menceritakan pengembaraannya mencari ilmu, beliau menulis: ketika berusia 19 tahun, aku dibawa oleh ayahku ke Damsyiq pada tahun 649 hijriah. Aku memasuki sekolah ar-Rawahiyyah selama dua tahun. Selama itu aku tidak pernah meletakkan badanku di atas bumi (tidak baring) dan tidak makan kecuali makanan yang disediakan oleh pihak sekolah.
Beliau mempelajari 12 matapelajaran sehari di hadapan mahagurunya dalam pelbagai ilmu: usuluddin, fiqh serta usulnya, hadis serta mustalahnya, lughah dan mantiq (ilmu bahasa dan lojik)
Suatu peristiwa luar biasa telah belaku semasa Imam an-Nawawi berusia 7 tahun. Ayahnya menceritakan bahawa malam itu adalah malam 27 Ramadan. An-Nawawi tidur di sebelahnya. Tiba-tiba dia terjaga dari tidur di pertengahan malam sambil berkata: “Ayah, cahaya apa yang memenuhi rumah kita sekarang?” Mendengar suaranya, kami terjaga tetapi kami tidak nampak apa-apa cahaya. Maka aku yakin bahawa itu adalah Lailatul-Qadar.
Seorang yang arif bernama Ustaz Yasin bin Yusuf az-Zarkasyi berkata: aku pernah melihat Syaikh (an-Nawawi) ketika beliau berumur 10 tahun di Nawa. Kanak-kanak seusianya memaksanya bermain dengan mereka sedangkan dia enggan. Dia lari dari mereka dan menangis kerana mereka memaksanya. Dalam keadaan itu dia asyik membaca al-Quran. Maka aku jatuh hati padanya. Aku bertemu dengan guru yang mengajarnya al-Quran dan berpesan kepadanya supaya menjaga budak ini dengan baik. Aku berkata kepadanya: “Budak ini diharap akan menjadi orang yang paling alim dan paling zuhud di zamannya. Dan manusia akan banyak mendapat manfaat daripadanya.” Guru itu berkata kepadaku: “Adakah engkau seorang ahli nujum?” Aku menjawab: “Tidak. Tetapi Allah yang izinkan aku berkata begitu.” Guru itu menyampaikannya kepada ayahnya. Maka dia sangat mengambil tentangnya sehingga dia khatam menghafaz al-Quran sebelum mencapai usia baligh.
Antara karamah yang dianugerahkan Allah kepadanya ialah, sekiranya tidak ada pelita untuk digunakan ketika mengarang, jarinya akan bercahaya meneranginya dengan izin Allah.

Penguasaan an-Nawawi dalam pelbagai bidang ilmu

An-Nawawi dianugerahi ilmu yang luas dan mendalam dalam pelbagai bidang. Antaranya:
1. Ilmu fiqh. Beliau merupakan pakar rujuk dan menjadi tumpuan dalam ilmu fiqh Mazhab asy-Syafi’ei
2. Ilmu mengenai Matan Hadis dan nama-nama rijal (perawinya), yang dikenali sebagai Ilmu Riwayah dan Dirayah. Dia merupakan orang pertama pada zamannya yang menguasai ilmu tersebut.
3. Menghafaz, menekuni dan mengkelaskan Hadis Rasulullah s.a.w. Beliau mengetahui dengan mendalam Hadis yang sahih, yang tidak sahih serta sanadnya.
4. Beliau merupakan faqih muhadditsin dan muhaddits fuqaha’, iaitu seorang yang faqih dari kalangan ahli hadis dan seorang ahli hadis dari kalangan fuqaha’. Bahkan boleh dikatakan bahawa an-Nawawi adalah menara ilmu pada zamannya yang menjadi tumpuan dan rujukan tanpa saingan, tanpa pertikaian.

Peribadi yang unggul

Seorang yang sangat warak, zuhud dan sentiasa muraqabah Allah di mana jua dan dalam keadaan apa saja. Kerana terlalu menjauhi perkara syubhah belaiu tidak makan kecuali makanan yang dihantar oleh ayahnya dari kampungnya sendiri. Di samping ilmu dan waraknya Imam an-Nawawi juga terkenal dengan kegigihan menjalankan amar makruf dan nahi mungkar. Beliau berdepan dengan raja dan pemerintah, menulis surat kepada mereka memberi peringatan supaya berlaku adil terhadap rakyat, membatalkan cukai yang berlebihan dan memulangkan hak kepada tuannya. Kata Abu al-‘Abbas bin Faraj, Imam an-Nawawi telah mencapai tiga darjat yang mana setiap satu darjat itu tidak mampu dicapai oleh manusia biasa kecuali dengan usaha yang sangat gigih.
Darjat pertama: ilmu
Darjat kedua: zuhud
Darjat ketiga: amar makruf dan nahi mungkar.

Karya

Beliau telah menghasilkan berpuluh-puluh kitab dalam bidang fiqh, hadis dan lain-lain. Antara hasil tulisan beliau yang masyhur:
1. Syarah Muslim
2. Riadhus-Solihin
3. Al-Azkar
4. Al-Arba’un an-Nawawiyyah wa Syarhuha
5. Tahzib al-Asma’ wa al-Lughat
6. Tabaqat al-Fuqaha’
7. Bustanul-‘Arifin
8. Dan lain-lain…

Wafat

Di penghujung usianya beliau kembali ke tanah tumpah darahnya setelah selesai menunaikan haji dan menziarahi al-Quds. Beliau telah jatuh sakit di sisi dua ibu bapanya dan kembali ke rahmatullah pada malam rabu hujung bulan Rejab tahun 676 hijrah.

Dipetik dari:
Kitab al-Idhah fi Manasik al-Hajj wa al-Umrah, karangan Imam an-Nawawi rahimahullah.

(dipetik dari blog ustazah maznah ; http://zaadut-taqwa.blogspot.com/ )

Takut dan Harap

Bismillah. Assalamualaikum.

By : Cik RamaramaUngu

“Akak, nanti akak balik Malaysia, akak cepat-cepat datang sini semula, deh.”

 “Kenapa pulak dik? Akak balik for good ni. Adik kan tau akak dah dapat kerja di kilang Nihon di Malaysia tu.”

 “Tau…”

 “Dah tu?”
“Tak de pape lah kak. Saje je…”

“Akak…”
“Yes? Doukashita?”
“Lain kali lah saya cakap.”
“Okay.”

“Akak…”
“Nape dik? Dah masuk tiga kali dah adik panggil akak tapi tergantung je.”
“Sebenarnya…”
“Sebenarnya??”
“Sebenarnya Dragon Ball ada tujuh biji semuanya!!”
“Ish, main-main pulak budak ni.”

“Akak, saya tak nak akak balik Malaysia lah sebenarnya. Saya harap sangat akak boleh stay je kat Nihon ni. Kalaulah ayah saya raja ke YB ke, saya minta ayah saya support akak duduk je kat Nihon ni. Depan mata saya.”

  

“Mengarutlah kamu ni dik. Mana boleh macam tu.”


“Saya takut sangat akak tak ada dekat dengan saya.”
“Adik… Adik…”

“Dik, adik sayang sangat ke kat akak ni?”
Angguk.

 

“Sampai harap akak sentiasa ada dengan adik?”
Angguk lagi.

 

“Sampai takut kehilangan akak?”
Sekali lagi angguk.

 

“MasyaAllah, Subhanallah. Ada jugak orang yang cintakan akak rupa-rupanya.”

 

“Laa.. kenapa pulak tiba-tiba keluar cerita pasal orang cinta kat akak pulak. Sekarang ni kita cerita pasal saya berharap sangat pada akak. Takut kehilangan akak.”

 

“Betullah.”


“Saya dah tak faham dah. Saya cakap lain, akak cakap lain. Akak memang kan. Selalu macam ni. Saya cakap lain, akak cakap lain.”

“Adik pernah jatuh cinta tak? Tak kisah lah pada kaum yang berlawanan jantina ke, family ke, kawan ke, keitai ke, shapupen ke?”

  

“Mestilah! Mestilah saya cintakan family saya, kawan. Selalu berharap diorang dekat dengan saya, selalu teringatkan diorang, takut kalau jadi apa-apa yang buruk kat diorang. Keitai… Shapupen… Sayang je kot. Tak mau hilang.”

 

“Haa.. Sama la tu. Tadi adik cakap adik berharap sangat akak selalu dengan adik dan adik takut kehilangan akak kan?”

 

“Betul.”


“Tu tandanya adik cintakan akak la tu.”
“Hihi.”

“Dik, setiap kali kita jatuh cinta pada seseorang atau sesuatu tu, dua perasaan ni; TAKUT DAN HARAP pasti akan seiring dengan rasa cinta tu. Bila dah jatuh cinta, kita pasti akan rasa kebergantungan pada “benda” tu. Tak boleh nak imagine apa akan jadi kalau suatu yang buruk berlaku pada “benda” tu. Tu lah cinta.”

“Betul jugak.”

“Tapi adik kene ingat, mencintai sesuatu tu ada limit, ada batasan.”

“Kenapa pulak? Kalau saya lah, kalau saya dah cinta, harap orang tu ada dengan saya, takut kehilangan, takut jadi apa-apa kat orang tu, lautan bara pun saya sanggup seberangi, hutan belantara saya sanggup saya redah, Fuji-san pun saya sanggup daki tau kak. Cuma tak terdaya je.”

“Tu dah salah tu dik.”

“Alamak, salah ke… Akak ni selalu je ada point nak betulkan iken saya.”
Senyum.

“Allah ada cakap, dalam Surah at-Taubah rasanya. Maksud dia lebih kurang macam ni. Kalau kamu menyintai keluarga, harta, rumah yang kamu sukai melebihi cinta pada Allah dan Rasul-Nya, maka tunggulah sampai Allah memberi keputusan.1)

 
“Yes, keputusan. Kematian, kehilangan, kebakaran. Semua tu keputusan Allah lah.”
“Ish, jeles jugak Allah ni…”

“Keputusan?”

“Memanglah. Kita tau kan kenapa Allah ciptakan kita, manusia.”

“Beribadah pada-Nya, khalifah.”

“Tau pun. Dalam beribadah, dalam menjalankan tugas sebagai khalifah tu akan lahir rasa cinta pada Allah. Akan lahir rasa pengharapan pada Dia. Akan lahir rasa takut kehilangan kekasih kita yang Satu ni. So, memang selayaknya kita sebagai hamba yang paling sempurna penciptaannya ni meletakkan setinggi-tinggi rasa cinta kita pada Dia.”
“Ooo..”


“Tapikan, tak rasa ke macam susah je nak jatuh sejatuh-jatuh cinta kat Allah. Kalau kita cinta pada seseorang tu mestilah kita nak selalu call dia, cakap dengan dia. Lepas tu nak dia cakap yang dia pun sayang, cinta kat kita.”

“Lagi kak? Best pulak dengar pasal cinta cinta ni. hihi”
Senyum.

“Tashikani. Tapi, al-Quran tu kan kata-kata cinta-Nya pada kita. Solat tu kan penghubung direct antara kita dengan Dia. Zikir tu kan tanda ingatan kita pada Dia.”

“Yang tu saya selalu dengar. Kedo, macam mana nak control supaya cinta pada makhluk tu tak melebihi cinta pada Allah?”

“Hmm… Benda ni berbalik pada konsep takut dan harap tadi tu lah. Kita perlu anggap dan ingat semua yang kita miliki sekarang, dulu, akan datang ni semua milik Allah. Tak kisah lah adik hilang keitai yang adik sayang tu. Tak perlu bersedih kalau akak dah tak ada dekat dengan adik.”

“Tu yang susah tu. Takutlah hilang akak. Nanti siapa yang nak ingatkan saya kalau saya ada buat salah ke apa ke…”

“Letakkanlah seluruh kebergantungan, pengharapan, rasa takut kehilangan pada Allah. Jangan letakkan pengharapan yang tinggi pada makhluk. Jangan rasa takut kehilangan makhluk sebab makhluk tu hanya ciptaan. Kita patut mengharap pada Pencipta, rasa takut kehilangan Pencipta tu sebab Dia yang menciptakan.”

“Kalau kita dah cintakan Allah kan kak, macam mana kita nak tau Allah tu cintakan kita? Tak best lah bertepuk sebelah tangan je.”

Berdoalah pada Allah dengan rasa takut dan penuh harap. Rahmat Allah akan sentiasa dekat.2)”

“Tu je?”

Dengan mengingati Allah hati kita akan menjadi tenang.3)

 
“Betul jugak. Selalu kalau saya sedih mesti saya doa kat Allah. Pastu rasa macam tenang je.”

“Cinta bermusim. Tak boleh tu.”

“Cinta bermusim?”

“Ye lah. Ingat kat Allah bila ada kesusahan, bila sedih. Tak boleh la macam tu. Kalau nak orang tu balas balik cinta kita, tak boleh la sekejap ingat, sekejap lupa. Tak boleh la sebulan call hari-hari, sebulan lepas tu pulak tak call tak call langsung. Ada ke orang nak jatuh pada kita kalau kita buat macam tu pada orang tu?”

“Betul betul betul.”

“Hmm… Akak pernah dengar satu ni.”

“Apa dia?”

“Kasih sayang antara makhluk tu hanyalah 1% je dari kasih sayang Allah.”

“Eh, lagi 99%?”

“Cuba teka.”

“Haa… Syurga Allah.”

“Pandai! Betul tu. Lagi 99% adalah syurga. Tak terbayang kan apa yang ada dalam syurga tu nanti. Tak terbayang nikmat kasih sayang Allah tu.”

“Nak dapatkan 100% kasih sayang Allah tu kena masuk syurga lah kan. Saya nak sungguh-sungguh beribadah la kalau macam tu. Nak masuk syurga.”

“Ibadah-ibadah juga, jangan lupa study. Ingat kita perlukan alat untuk capai aim kita.”

“Ni yang buat saya tak nak akak balik Malaysia ni…”
“Adik…”
“Ye lah, saya nak harapkan siapa lagi untuk ingatkan saya bila saya lalai.”
“Adik…”
“Saya takutlah, tak dapat bayangkan kalau akak tak ada nanti macam mana.”
“Adik…”
“Ye?”
“Kita baru bincang. Takut dan harap tu bukan pada akak atau makhluk yang lain. Tapi pada siapa?”
“ALLAH! Astaghfirullah al-‘adzim…”

 Saidina Umar r.a. pernah berkata:

Andai semua orang di dunia ini masuk syurga, dia takut yang dia akan masuk neraka. Dan kalau semua orang di dunia ini masuk neraka dia berharap dia lah yang akan masuk syurga.

*************************************************************************************

1) “Katakanlah, “Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu khuatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya serta berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusan-Nya.” Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.”-9:24

2) “…Berdoalah kepada-Nya dengan rasa takut dan penuh harap. Sesungguhnya rahmat Allah sangat dekat kepada orang yang berbuat kebaikan.”-7:56

3) “… dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram.”-13:28

 

 Cinta kepada manusia takkan bisa kekal dan akan hilang namun

Cinta kepada ALLAH hakiki dan membawa ke syurga.

 

Nihon – Jepun
Doukashita – Ada apa-apa ke
Keitai – handphone
Shapupen – Sharp pen
Fuji-san – Gunung Fuji
Iken – Pendapat
Tashikani – Betul tu
Kedo – Tapi

Allahualam. Wassalam.